Direct regelen

Ontwikkelingen om ons heen

In 2022 zijn we gestart met de Blosse Expeditie. Een expeditie terug naar de bedoeling van Blosse: kinderen inspireren om tot brede ontwikkeling te komen en hoe we dit toekomstbestendig kunnen organiseren.

 

Wat komen we onder andere tegen in de huidige maatschappij:

·        Er is een tekort aan leerkrachten, pedagogisch medewerkers en directeuren. De verwachting is dat deze krapte de komende jaren zal aanhouden.

·        De financieringsstructuur van de kinderopvang zal gaan wijzigen. In het nieuwekabinet zal er nog geen sprake zijn van een toegangsrecht voor alle kinderen.

·        Het Ministerie van OCW is aan het onderzoeken hoe de aansturing van het onderwijsstelsel er de komende tijd uit zal gaan zien.

·        Het is wenselijk om het potentieel van ieder kind op eigen waarde te schatten en vanuit die mogelijkheden te versterken. Daarbij wordt een leven lang ontwikkelen de nieuwe standaard.

·        Het Salamanca Statement van de UNESCO verplichtte zowel de ontwikkelde- als de ontwikkelingslanden om volledige onderwijskansen te bieden aan kinderen met een handicap. Inclusiever worden is een must, maar in de praktijk onvoldoende zichtbaar.

·        We kijken kritisch naar systemen en laten ons niet vangen door systemen die niet meer helpend zijn voor onze opdracht. Het huidige onderwijssysteem doet kinderen vaak tekort. Ondertussen zien we overal in de samenleving initiatieven ontstaan die latenzien dat het anders kan. Terug naar de bedoeling, de kern van onderwijs en kinderopvang. Wat is echt belangrijk om te leren? Welke rol spelen wij in het leven van kinderen en hoe kunnen we met elkaar de beweging versterken die we wensen? Systemen zijn stuttend en steunend maar lopen bijna altijd achter op de moderne praktijk en dat knelt geregeld. Onze kinderen zouden gebaat zijn bij minder schotten tussen de diverse wetten, regels en systemen.  

·        Er is een groeiende roep om minder schotten tussen jeugdzorg, kinderopvang en onderwijs. Bovendien wordt de maatschappelijke opdracht van scholen steeds breder. Vorming van communities draagt bij aan een optimale ontwikkeling van het kind.

·        Slimme technologie, artificial intelligence, robotisering maken hun intrede in de wereld, dus ook in het onderwijs.

·        Het waarborgen van de privacy van onze kinderen en professionals is een belangrijke opdracht.

·        Alle locaties van Blosse bij elkaar vormen een mini maatschappij. Alles wat zich in de buitenwereld afspeelt, gebeurt ook bij Blosse.

 

Bovenstaande ontwikkelingen staan niet los van elkaar. Alles staat in verbinding. Wij geloven dat het geen tijdperk van verandering is, maar een verandering van tijdperk. Alleen samen kunnen we hier vorm aan geven. Daarom is de expeditie een beweging. Geen voorgeschreven veranderingsproces. De locaties kiezen zelf een passende verandering die aansluit bij de toekomst en onze opdracht.

Veelgestelde vragen

Geen vragen en of antwoorden gevonden...