Direct regelen

Onze inspiratie

Wij laten ons dagelijks inspireren. Door de kinderen en elkaar. En altijd in verbinding met de wereld en mensen om ons heen.

Wij zijn ondernemend en continu op expeditie, wij onderzoeken steeds hoe het beter kan. Wij doen dat cylisch via de volgende stappen:

  • Inspireren; via de Blosse inspiratieroute. Denk aan de lezingen, workshops, reizen, biebjes (leeskisten) en de Blosse kennisbank.
  • Creëren; op locatieniveau maken de teams de keuze hoe de inspiratie omgezet kan worden in creatie, een verandering die goed doet voor kinderen. Een verandering die past binnen de Blosse Blik.
  • Experimenteren, systematiseren en routiniseren; als een nieuw idee goed landt in de praktijk, zetten we deze door en wordt het onderdeel van de routine op de locatie. Er mislukt ook wel eens een experiment. Fouten maken is een wezenlijk onderdeel van ondernemerschap.
  • Opnieuw inspireren; we laten ons blijvend inspireren. Aan de voet van een nieuwe wereld betekent steeds weer een nieuwe uitdaging, ondernemend zijn en elke dag een nieuwe kans om het beste te doen voor kinderen!

Onderstaande personen hebben ons geïnspireerd. We delen onze inspiratiebronnen met elkaar en gebruiken deze bronnen voor de evolutie van Blosse. Voor wie aan Blosse verbonden is, is het van belang op de hoogte te zijn van deze inspiratiebronnen.

Wij maken het verschil vanuit ons vakmanschap. Vakmanschap dat zich kenmerkt door reflectieve, contextbewuste professionals. Professionals met diagnostisch vermogen, vakkennis, empathisch vermogen en creativiteit. Die daarnaast kennis hebben van het eisenpakket van de rol die we hebben. Denk aan het kennen van de leerlijnen van kinderen binnen het onderwijs.

Vanuit het vakmanschap zijn we ondernemend. Omdat we elke dag aan de voet van een nieuwe wereld staan.

Brede ontwikkeling van kinderen

·        Gert Biesta: hij leert ons over de brede ontwikkeling van kinderen en hoe personificatie, socialisatie en kwalificatie zich tot elkaar verhouden. Gerts gedachtengoed is de kern van Blosse.

Hersenontwikkeling van kinderen

·        Mark Mieras is gefascineerd door hersenontwikkeling en neuropsychologie. Hij leert ons over belangrijke aspecten in de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 13 jaar.

Tijdperk van verandering

·        Jan Rotmans is een internationale autoriteit op het gebied van transities en biedt oplossingen voor de chaos en crises die wij allemaal voelen. Hij pleit voor 11 transities om onze maatschappij en zo de wereld leefbaar te houden. Voorbij de angst voorverandering. Hij laat zien wat juist wél kan en wat het oplevert. Niet alleen met je hoofd, maar ook met je hart. Hij leert ons naar het grotere plaatje te kijken van de context van onze organisatie.

Pedagogiek van kinderen van 0 tot 7 jaar

·        De Reggio Emilia benadering vormt een grote inspiratiebron voor pedagogiek 0-7 jaar. De kern is dat kinderen in de eerste jaren van hun leven hun persoonlijkheid ontwikkelen en dat ze behept zijn met wel honderd talen waarmee ze uitdrukking (kunnen) geven aan hun ideeën. Fundamenteel in de visie van Reggio Emilia is het inzicht dat kinderen zelf al alle kwaliteiten in huis hebben om de wereld te ontdekken. Volwassenen zijn er om ze daarbij te ondersteunen, maar leren ook van dekinderen.

Toetsen om kinderen verder te helpen

·        Karen Heij is een toetsexpert. Karen is van mening dat toetsen leerlingen verder moeten helpen: "Toetsen om leerlingen een goed beeld van zichzelf te laten krijgen. Toetsen om als docent de leerlingen daarna verder te kunnen helpen". In het huidige onderwijs hebben toetsen echter vaker de bedoeling de leerlingen afte rekenen. Karen inspireert ons om verder te kijken dan het systeem waarin we zitten. De toets is daar een voorbeeld van.

Inclusie in kindontwikkeling

·        Bert Wienen en zijn kijk op inclusie. “Ieder kind mag zijn én kan worden zonder dat we deze paradox opheffen. Geen enkel kind laten we geloven dat het aan hem of haar ligt dat het afwijkt van onze norm.” Aan die missie draagt Bert Wienen al jaren bij door te onderzoeken in de wetenschap. Een missie die te bereiken is door samen te werken en er in te geloven dat er nog zoveel mogelijk is in de context van kinderen en jongeren om te mogen zijn en te kunnen worden. Deze missie ondersteunen wij van harte.

Experimenten, ga het maar gewoon doen!

·        Daan Quakernaat houdt mensen een spiegel voor door hen te confronteren met het eigen gedrag. Ook bij een moeilijke boodschap. Ga doen en ga bouwen! Blijf niet te langsteken bij alle beren op de weg. Veel moois dat mensen creëren komt voort uitdoen. Ga experimenteren, proberen, durven, dromen en bouwen met alles wat er bij hoort. Tegenslagen scherpen creativiteit. Eigen verantwoordelijkheid, elkaar aanspreken. Gewoon beginnen, fouten maken en leren. Stap voor stap iets bouwen waar je trots op kan zijn. Daan leert ons door te gaan met onze missie. Vanuit inspiratie gewoon te gaan creëren.

Gemeenschapszin en communityvorming

·        Communityvorming. We zien dit ontstaan bij de locaties, maar hebben hier nog geeninspiratiebron aan gekoppeld.

Heelheid

Frederic Laloux schreef over hoe je een organisatie met elkaar op een ‘andere’ manier kunt vormgeven. Binnen Blosse hebben we de termen ‘evolutie van de strategie’ en ‘heelheid’ geadopteerd.

Veelgestelde vragen

Geen vragen en of antwoorden gevonden...