Van bewegingsarmoede naar bewegingsrijkdom: een missie voor fitte kinderen
Kinderen staan aan de voet van een nieuwe wereld. Zij creëren de maatschappij van morgen. Bij Blosse geloven we dat we samen deze nieuwe wereld kunnen maken.
Wij doen dat door kinderen te inspireren om tot brede ontwikkeling te komen. Zodat het optimistische en veerkrachtige wereldburgers worden. Daar beginnen we vroeg mee. Daarom zijn we één in opvang en onderwijs.
Esther Spruit, groepsleerkracht en motorisch remedial teacher (MRT'er) op de Hoge Ven in Warmenhuizen, werkt vanuit haar specialisatie in de motoriek van kinderen vier dagen per week aan het ondersteunen van kinderen in hun motorische ontwikkeling. Esther is een vrouw met een missie: bewegingsarmoede bij jonge kinderen omzetten in bewegingsrijkdom. Dit vraagt om een uitgebreid interview met deze beweegcoach.
Haar drijfveer om kinderen te helpen in hun ontwikkeling op motorisch vlak is geworteld in haar dagelijkse observaties als kleuterjuf. "Ik zag veel kinderen met weinig bewegingservaring en daarmee achterstanden op het gebied van motorische vaardigheden." Dit zette Esther aan het denken en leidde tot haar missie en de drive om kinderen te laten opgroeien in een kindcentrum waar bewegen een essentieel onderdeel is van hun ontwikkeling.
Het begin van de missie van Esther
Esthers passie voor motoriek begon toen ze merkte dat kinderen steeds minder bewogen. "We zitten in een bewegingscrisis," zegt ze, "veel volwassenen, maar ook jonge kinderen bewegen veel te weinig. De digitale tijd speelt hier een grote rol in. Kinderen brengen te veel tijd zittend door, wat resulteert in bewegingsarmoede. Dit betekent simpelweg dat ze te weinig bewegen om zich motorisch voldoende te ontwikkelen.” Voor Esther was dit een aanleiding om in actie te komen.
"Bewegen is enorm belangrijk voor kinderen, vooral in de hun babyjaren tot 8 jaar. In deze periode groeit het lichaam snel en leren ze de wereld om hen heen te begrijpen door te bewegen," legt Esther uit. Dit zette haar aan om een breed programma te ontwikkelen waarin kinderen van jongs af aan de kans krijgen om motorische vaardigheden te ontwikkelen.
De oplossing: peutergym en doorgaande ontwikkelingsbegeleiding
“Vroeg beginnen is winnen, is mijn motto, maar helaas wordt dat – ook door ouders – nog vaak flink onderschat. Om daar verandering in te brengen, ben ik ook peutergym gestart. Samen met de manager kinderopvang hebben we dit opgezet, en inmiddels geef ik peutergym op het jonge-kind-plein in de Hoge Ven. Zo werk ik aan een doorgaande lijn van motorische ontwikkeling, vanaf de peuteropvang tot de kleuters. Daarnaast werk ik nauw samen met kinderfysiotherapeut Marinda voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen.”
Nu verzorgt Esther peutergym voor de jongste kinderen, waarbij ze verschillende activiteiten aanbiedt, zoals springen, klimmen en dansen. Dit helpt kinderen om kracht op te bouwen en hun coördinatie te verbeteren. "Soms zie ik kinderen die meer nodig hebben dan mijn lessen kunnen bieden, dan schakel ik onze kinderfysiotherapeut in," zegt ze.
Samenwerking met kinderfysiotherapie
Marinda, een zelfstandige kinderfysiotherapeut, heeft een praktijk in Langedijk, maar werkt nauw samen met Esther binnen het kindcentrum. "Ze is gespecialiseerd en kan individuele therapieën geven. Het is ontzettend fijn om zo'n professional binnen handbereik te hebben," vertelt Esther enthousiast.
Het proces werkt als volgt: Esther screent de kinderen tijdens haar lessen. Wanneer ze een bewegingsachterstand constateert, schakelt ze Marinda in voor een nadere beoordeling. Dit gebeurt altijd in overleg met de ouders. "Het is eigenlijk vergelijkbaar met logopedie op school. Ouders geven toestemming en dan kan Marinda aan de slag met het kind."
Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen met een grotere ondersteuningsbehoefte de hulp krijgen die ze nodig hebben, zonder dat ouders extra tijd hoeven te investeren buiten schooltijden. "Ouders vinden het fijn dat alles binnen schooltijd gebeurt," zegt Esther. "Zo hoeven ze niet extra naar een praktijk te rijden."
“Nu we zo’n drie jaar bezig zijn, krijg ik van de GGD terug dat zij zien dat kinderen fitter zijn, sterker in de romp zijn en beter rechtop zitten, meer spierkracht hebben ook. Ook kleuterleerkrachten en leerkrachten van groep 3 geven aan dat de fijne motoriek van de kinderen veel beter ontwikkeld is. Een mooie opsteker!”
Het belang van bewegen
Esther benadrukt dat beweging niet alleen belangrijk is voor de motorische ontwikkeling van een kind, maar ook voor de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling. "Het is bewezen dat bewegen bij jonge kinderen de hersenactiviteit stimuleert," legt ze uit. "De hersenhelften leren samenwerken, en er ontstaan snelweggetjes in het brein. Hoe meer netwerkjes er in het hoofd van een kind ontstaan door beweging, hoe beter hun geheugen werkt en hoe beter hun leerprestaties uiteindelijk zullen zijn."
Dit betekent dat beweging niet alleen belangrijk is voor het fysieke welzijn van kinderen, maar ook een directe invloed heeft op hun leerprestaties. "Bewegen ondersteunt het leren lezen en schrijven. Als kinderen goed leren bewegen, zijn ze beter voorbereid op schoolse vaardigheden zoals schrijven," zegt Esther. "Schrijfbewegingen beginnen met een goede ontwikkeling van de schouder en arm. Alles hangt met elkaar samen. Daarom reik ik pedagogisch medewerkers ook activiteiten aan die zij kunnen ondernemen met de peuters om hun motorische ontwikkeling te stimuleren.”
Bewegend leren voor oudere kinderen
Esther ondersteunt kinderen tot en met groep 4. Ze merkt op dat in de hogere groepen de focus op beweging minder wordt, omdat de nadruk meer op zitten en schoolse activiteiten komt te liggen. Maar op De Hoge Ven is er een stevige aandacht voor bewegend leren. "De leerkrachten zijn zich ervan bewust dat kinderen niet langer dan een half uur stil moeten zitten. Ze organiseren bewegingsmomenten en spelletjes buiten de klas."
Zelf is Esther sinds dit jaar gestart met het ondersteunen van kinderen in groep 3 en 4 bij het schrijven. "Samen met Marinda heb ik een cursus gevolgd om kinderen in deze groepen beter te kunnen helpen met hun schrijfvaardigheid. We screenen ze, en waar nodig geef ik extra ondersteuning."
Ook de samenwerking met sportprofessional Ize Dekker op De Hoge Ven is waardevol. “Onze methode, ons ‘beweegplan’ is opgenomen in ons beleid en wordt volledig gesteund door de directie, die de resultaten ook ziet. Jong talent, zoals Ize, speelt hierin een belangrijke rol. Ze begeleidt peuters, geeft sport en spel op de BSO, en organiseert pauzesport tijdens de tussenschoolse opvang. Ik werk nauw met haar samen, begeleid haar bij spelactiviteiten, en neem de toestellessen voor mijn rekening, omdat sportprofessionals die niet mogen geven. Dit werkt uitstekend.”
Een missie die verder reikt dan De Hoge Ven
Esthers ambitie reikt verder dan het kindcentrum waar ze nu werkt. "Mijn droom is dat over tien jaar veel Blosse-scholen een soortgelijk beweegplan hebben als wij hier," zegt ze. "Het zou geweldig zijn als ik deze methode kan implementeren op meerdere scholen en mijn kennis kan overdragen aan jonge docenten. Op dit moment geef ik al één dag in de week uitvoering aan het beweegbeleid op De Hoge Akker in Tuitjenhorn."
Een belangrijk onderdeel van haar plan is het opleiden van de volgende generatie leerkrachten en gymdocenten. "Ik vind het belangrijkom mijn ervaring en kennis door te geven. Dit jaar krijgen we voor het eerst een ALO-stagiair. Ik kijk ernaar uit om met hem samen te werken en hem te begeleiden."
Naast de samenwerking met leerkrachten en fysiotherapeuten wil Esther ook een nauwere band creëren met ouders. Ze werkt momenteel aan een beweegpaspoort voor ouders van kinderen die het kindcentrum binnenkomen. "Met dat paspoort kunnen ouders zien waar speeltuinen in de buurt zijn, en ze krijgen tips over hoe ze hun kinderen meer kunnen laten bewegen. Onlangs hebben we een beweeginstuif georganiseerd waarbij de ouders ook waren uitgenodigd. Dit was een groot succes. Je kunt ouders mee laten doen en zo goed het belang van bewegen voor hun kind laten zien."
Het belang van plezier in bewegen
Esther sluit af met haar belangrijkste boodschap: plezier in bewegen staat voorop. "Niet elk kind hoeft een acrobaat te worden, maar het is wel belangrijk dat ze plezier hebben in bewegen," zegt ze. "Zelfvertrouwen groeit wanneer kinderen zich goed voelen over hun eigen bewegingen, zelfs als ze niet perfect zijn."
Met haar aanstekelijke enthousiasme en haar diepgaande kennis is Esther Spruit een onmisbare kracht binnen De Hoge Ven. Haar missie om bewegingsarmoede te bestrijden en kinderen een gezonde, bewegingsrijke toekomst te bieden, is meer dan een persoonlijk doel – het is een levenswerk dat steeds meer kinderen ten goede komt.
Meer weten over het beweegplan van Esther? Neem gerust contact met haar op: esther.spruit@blosse.nl