In 2022 zijn we gestart met de Blosse Expeditie. Een expeditie terug naar de bedoeling van Blosse: kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling en hoe we dit toekomstbestendig kunnen organiseren. Want dat het huidige opvang- en onderwijssysteem daar niet altijd aan bijdraagt, dat weten onze opvang- en onderwijsmedewerkers als geen ander.
Inmiddels zijn we lekker weg. We verkennen verschillende wegen en manieren en betrekken steeds meer ‘experts’ bij onze expeditie. Dat zijn onze collega's, dat zijn de ouders/verzorgers en natuurlijk ook de kinderen zelf.
Onze praktijkbegeleiders staan hierin ook voor een pittige uitdaging. Elk jaar begeleiden zij vele stagiaires tot vakbekwaam pedagogisch professional. Hierbij wordt uiteraard nauw samengewerkt met de stagebegeleiders op de Blosse locaties en de opleiders van de mbo-opleidingen. Soms komen zij daar een student tegen die een ander pad heeft bewandeld voordat deze aan de opleiding begon. Een bijzonder verhaal dat het verdient om verteld te worden. En zo kwam het dat Annette van Assem op een regenachtige donderdag sprak met Saskia Smeding, pedagogisch medewerker op Campus Columbus in Heerhugowaard.
Een Blosse Babbel met Saskia Smeding, pedagogisch medewerker op Campus Columbus
Saskia, wat leuk dat je even tijd kunt maken voor een interview, zo tussen je drukke werk door. Kun je jezelf even kort voorstellen?
Zeker! Ik ben Saskia Smeding, 55 jaar oud, en ik werk op Campus Columbus in Heerhugowaard als pedagogisch medewerker, in de nieuwe 3+ groep waar we dit schooljaar mee zijn gestart. Het is een heel nieuwe groep, dus we zijn nog een beetje aan het ontdekken hoe we alles invullen. Maar ik vind het fantastisch!
Een nieuwe 3+ groep, dat klinkt interessant. Hoe is deze groep tot stand gekomen?
We liepen een beetje vast in de groepsindeling. We hadden heel veel peuters en konden daardoor geen baby's meer aannemen. Daarom hebben we nu twee groepen van 0 tot 3 jaar en één 3+ groep, wat helemaal nieuw is. Het is fijn dat we hierdoor een leeftijdsgericht aanbod kunnen doen aan deze oudere peuters en ze hiermee goed voor te bereiden op groep 1. Er is bijvoorbeeld een meisje dat over drie maanden pas drie jaar wordt, maar qua ontwikkeling de verticale groep al is ontgroeid'. Dit meisje is nu fijn bij ons in de groep gekomen en dat gaat hartstikke goed. Twee ochtenden in de week doen we aan peuter/kleuterspelen. Dan zetten we de tussendeur met de kleuters open, doen we gezamenlijke activiteit met de peuters én de kleuters. Zo kunnen de peuters alvast een beetje snuffelen aan hoe het in groep 1 gaat.
En hoe is dat voor jou, werken in de nieuwe 3+ groep?
Ik had de mogelijkheid om een voorkeur aan te geven, en mijn voorkeur ging uit naar de 3+ groep. De groep is geen peuterspeelzaalgroep, maar dagopvang. We zijn nog veel aan het ontdekken hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Het is spannend en nieuw, maar ook heel leuk!
Hoe lang werk je nu in de kinderopvang?
Sinds februari vorig jaar, dus ik werk nu bijna twee jaar bij Blosse. Daarvoor werkte ik 37 jaar in een supermarkt. Ik begon daar met een bijbaantje, maar bleef hangen omdat ik het leuk vond. Tot het moment kwam dat ik echt iets anders wilde.
Dat is een grote stap! Wat maakte dat je uiteindelijk voor de kinderopvang koos?
Het onregelmatige werk in de supermarkt begon me echt tegen te staan. Avonden, weekenden, feestdagen, het was klaar voor mij. Mijn vriendin werkte al bij Blosse en vertelde altijd zo enthousiast over haar werk. Zo is het zaadje bij mij geplant en ben ik op zoek gegaan naar een geschikte opleiding.
Welke opleiding heb je gekozen en hoe heb je dat traject ervaren?
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de opleiding tot gespecialiseerd pedagogisch medewerker, niveau 4 via Horizon College (nu Talland College, red.), in de BBL-vorm. Dat betekende één dag naar school en twee dagen werken. Het was een flinke verandering, ook financieel. Maar het was het dubbel en dwars waard. Ik ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. We hadden een leuke groep, waar ook meer oudere jongeren in zaten ha ha! En natuurlijk is het weer even wennen in de schoolbanken, maar je hebt ook een bak aan levenservaring waar je op kunt leunen. Bij de eerste luier verschonen dacht ik wel ‘hoe zat het ook alweer?’ maar ja, ik heb ook drie kinderen grootgebracht en die ervaring kun je ook inzetten in je opleiding. Je pikt het ook wel snel weer op hoor.
Waar ben je het meest trots op?
Ik ben heel trots dat ik de opleiding succesvol heb afgerond. Ik was nooit een fan van school en vond het vroeger verschrikkelijk, dus dat ik nu toch een diploma heb gehaald, voelt als een enorme prestatie. Eigenlijk had ik het veel eerder moeten doen, dan had ik er nog veel meer uit kunnen halen. Ik doe ook nog de tweejarige Dalton-opleiding met collega’s van Campus Columbus. We zijn namelijk een Dalton kindcentrum en daar hoort ook scholing bij. Ook ben ik samen met een collega verantwoordelijk voor Boekstart. Daar leer je ook zoveel van over taalontwikkeling bij kleine kinderen! Superleuk om te doen.
Wat vind je zo leuk aan het werken met kinderen?
Ik vind het werken met kinderen heel dankbaar. Het is zo'n groot contrast met mijn werk in de supermarkt. Kinderen ondersteunen in hun ontwikkeling, dat is zo’n dankbaar werk! Natuurlijk zijn er ook drukke momenten, vooral met grotere groepen, maar kinderen kijken zo open naar de wereld. Dat geeft me zoveel energie.
Hoe ervaar je Blosse als werkgever?
Heel positief! Het voelt als een warm bad. Het verschil met mijn vorige baan is enorm. Daar werd op elke minuut gelet, zelfs de pauzes werden geklokt. Hier is er veel meer vertrouwen, en dat voelt volwassen en prettig. Het is een heel andere manier van werken, en ik ben blij dat ik hier terecht ben gekomen.
Wat zou je mensen willen meegeven als ze voor een keuze staan zoals jij hebt gedaan?
Ik zou iedereen willen aanraden om zo'n stap te zetten, zelfs als het spannend lijkt. Het is nooit te laat om iets nieuws te leren of te beginnen. Voor mij was het absoluut de juiste keuze, en ik ben heel blij dat ik het gedaan heb.